18 Mayıs 2017 Perşembe

Motosiklette Yakıt Tasarrufu Yapmak

YAKIT TASARRUFU YAPALIM, POMPACININ MORALİNİ BOZALIM
Öncelikle şunu belirtmeliyiz ki maksimum düzeyde yakıt tasarrufunun en pratik yolu motorlu araç kullanmamaktır. Her yere yürüyerek giderseniz tasarrufun dibine vurursunuz.


Motorlu araçlarda yakıt tasarrufu için çeşitli yöntemlerle karşılaşmak mümkündür. LPG yakıtlı ya da dizel araç kullanımı, gaz ayarı ve bir takım donanımlar bunlardan bir kaçıdır. Araba kullanıyorsanız, aracın motoruna arabanın ağırlığını da taşıttırdığınız için haliyle motosikletten daha çok yakar. Kısa mesafelerde motosiklet kullanımı işte bu yüzden daha ekonomiktir. Ne kadar iş, o kadar enerji sarfiyatı…
Peki yürümek istemediğimizden eminiz, araba da çok yakıyor, havalar da güzel, motosiklete binmeye karar verdik. Peki motosiklete de az yaktırmanın yolları var mı? Elbette var…
Örneğin elektrikli motosikletler az yük taşımasına rağmen kısa mesafede oldukça hesaplıdır. Üstelik bir kişiyi hatta biraz büyükçe olanları arkasında da bir yolcuyu rahatlıkla taşırlar. Yalnız elektrikli motor nasıl olsa hızlı gitmiyor diye kask takmamayı sakın aklınızdan dahi geçirmeyin. 40 kilometrenin üstündeki hızlar tehlikelidir bu motorların da çoğu 60-70 kilometreyi geçen motorlardır. Hayatınızı riske atmayın.
Benim gibi elektrikli motorları pek sevmeyenler, normalde sakin ama gaza basınca altında gürleyen bir canavarı hissetmeden motosiklet keyfini alamayanlar olabilir.



Benzinli motorlarda yakıt sarfiyatını etkileyen konulara bir göz atalım.

Lastikler ve Lastik Basıncı

Özellikle iki tekerli bir araç kullanıyorsanız lastikler ihmale gelmez. Hem güvenlik açısından hem de yakıt sarfiyatı açısından lastiklerinizi motosikletin kullanma klavuzundaki uygun basınç değerlerinde tutmanız ve özellikle mevsim geçişlerinde bu değerleri kontrol etmeniz gerekiyor. Sürtünme katsayısı lastik basıncı ile ters orantılıdır. Lastik basıncı düştüğünde sürtünmenin artmasıyla yakıt sarfiyatı yükselir.



Hava Filtresi ve Radyatör Temizliği

Motorlu araçlar hava-yakıt karışımı ile çalışır. Hava giren kısım yani hava filtresi tıkalıysa içerde oluşan vakum, yakıta yüklenir ve yakıtı gerektiğinden fazla çekerek zengin karışımla çalıştırır. Aslında burada bir verimsizlik gerçekleşmiş oluyor. Motorun yakabileceği benzin belli olduğundan yakılmayan kısım egzozdan atılır. Siz de basit bir filtre temizliği ya da filtre değişimini yapmadığınız için belki de birkaç filtre parasını benzin parası olarak ödemiş olursunuz.

Radyatör motor bloğunu soğutan parçanın adıdır. Motosikletinizin radyatör aralıklarının tıkalı olmadığından emin olmalısınız. Tıkalı bir radyatör motorun çalışma sıcaklığını yükseltir, motor uygun yanma sıcaklığının daha üstünde çalışır ve bu da motosiklet yakıt tüketimi nde dengesizliklere yol açar. Radyatör sıvısını da özellikle uzun yola çıkmadan önce mutlaka kontrol etmeliyiz.




Yağ Değişimi

Motosikletinizin yağı motosikletin demir parçalarının birbirlerine sürterek aşınmasını önlemesi açısından önemlidir. Doğru ve kaliteli yağ kullanımı ve zamanında yağ değişimine özen göstererek yakıt sarfiyatını azaltmak mümkündür.



Kullanma Tarzı


Motosikletinizi eğer sürekli yüksek devirde, “agressive kullanım” şeklinde kullanırsanız yakıt tüketiminin yükselme durumu kaçınılmazdır.

Bazen yollarda görürsünüz, genellikle yarış motoru kullanıcıları bunu yaparlar. Motoru boştayken bağırtmayı severler. İşte bu bağırtma esnasında pistonlar motosiklet hızlanıyormuş gibi yine buna yakın bir gücü üretmekte fakat bu güç, lastiklere iletilmediği için tabiri caizse birazcık “israf” olmuş oluyor. İnsanları rahatsız etmek de cabası. Tavsiye etmiyoruz. Arada bir açık alanda yapın ama fazla yapmayın, alışkanlık haline getirmeyin.

Bunun yerine o güzel motosikletinizin duruşu, kaskınız, kıyafetiniz, sürücünün duruşu, karizması, daha da öte sürücünün yardımseverliği, ahlakı ve efendiliği kendiliğinden ön plana çıktığı zaman bunun havası motosikletçiye yeter de artar bile. Daha ne olsun.

Kullanma tarzınız fotograftaki polis amcalar gibiyse, yakıt sarfiyatınız otomatikman beş altı katına çıkar. Bizden söylemesi... Özellikle motosiklet yakıt deposu üzerinde yatanın tedaviye ihtiyacı var gibi görünüyor.




Yolun Durumu

Lastik basıncından sonra bu konuya da bir göz atmak önemlidir. Çok engebeli veya sürtünmenin fazla olacağı tipte gevşek zemin üzerinde seyretmek yakıt sarfiyatını artırır.



Benzinin Kalitesi

Süte su katanı duymuştuk ama yakıta su katanlar da varmış. Motosikletinize yakıt alırken mümkünse kalitesini ıspatlamış istasyonları tercih edin. Özellikle şehirlerarası yolculuklarda çok gerekmedikçe ücra yerlerdeki istasyonları tercih etmeyin. Kaçak yakıt kalitesizdir ve motorunuzun ömrünü kısaltır. Hem daha çok yakıtla daha az yol gidersiniz hem de arızalara sebebiyet vererek sizi yolda bırakma ihtimali oldukça yüksek.

Trafik Durumu

Bir çok motosiklet kullanıcısının motosiklet kullanma sebeplerinin başında trafik gelir. Özellikle İstanbul gibi zaman zaman kilitlenme noktasına gelen trafiğin olduğu kentlerde motosiklet çoğu zaman kurtarıcı olmaktadır.

Trafikte sürekli dur-kalk yapmak yakıtı artıracaktır. “Ne farkedecek ki? Yine aynı yolu gidiyoruz” diye düşünebilirsiniz. Bunun sebebi şu: Duran bir aracı yerinden kaldırmak için harcanan yakıt, yolda giden bir aracın hareketini devam ettirmek için harcanan yakıttan çok daha fazladır.

Yaşadığımız şehrin yollarını iyi bilmek trafikten kurtulmak için ön şarttır. Mümkün olduğu kadar düz ve dolambaçlı olmayan yolları tercih etmeliyiz. Bu yakıt sarfiyatını büyük ölçüde azaltır. Yakıt sarfiyatı söylenirken şehir içi şu kadar uzun yolda şu kadar denmesinin sebebi budur. Uzun yolda demek aslında “dur kalk yapmadan” demektir.

Kişisel Alışkanlıklar

Motosikletinizi çok çok kısa mesafelerde kullanmamaya çalışın. Fırına markete giderken yürüyün mesela. Kısa mesafede kullanıp bırakmak motosikletinizin parçalarının ısınmaya başlaması ve özellikle egzosun ve bir takım motor parçalarının nem tutması anlamına gelir. Motoru kullanmaya devam etmeyeceğimiz için parçalar daha da ısınmayacağından, motorumuzun bu nemi bünyesinden uzaklaştırması mümkün değildir. Oluşan ve motor parçaları arasında hapsolan bu nem, uzun vadede parçalara zarar verir ve bu durum yakıt sarfiyatını da olumsuz etkiler.

Fotografta yeni çalışan bir araçta, özellikle soğuk havalarda oluşan buhar görülüyor.



Motorunuzu da tıpkı bir canlı gibi düşünmek, yağını, suyunu, bakımını eksik etmemek, aşırı yüklenmemek, ilgisiz de bırakmamak hem motorun ömrünü uzatır hem de yakıt sarfiyatını azaltır.

Ölçülü olmak, motosiklet kullanırken hatta daha da geniş bir ifade ile hayatımızın her alanında işimizi kolaylaştırır.

Kaskınız başınızda, rüzgarınız arkanızda olsun… motokeyif 18/05/2017



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder