YAKIT TASARRUFU YAPALIM, POMPACININ MORALİNİ BOZALIM
Öncelikle şunu belirtmeliyiz ki maksimum
düzeyde yakıt tasarrufunun en pratik yolu motorlu araç kullanmamaktır. Her yere
yürüyerek giderseniz tasarrufun dibine vurursunuz.
Motorlu araçlarda yakıt tasarrufu için
çeşitli yöntemlerle karşılaşmak mümkündür. LPG yakıtlı ya da dizel araç
kullanımı, gaz ayarı ve bir takım donanımlar bunlardan bir kaçıdır. Araba
kullanıyorsanız, aracın motoruna arabanın ağırlığını da taşıttırdığınız için
haliyle motosikletten daha çok yakar. Kısa mesafelerde motosiklet kullanımı
işte bu yüzden daha ekonomiktir. Ne kadar iş, o kadar enerji sarfiyatı…
Peki yürümek istemediğimizden eminiz,
araba da çok yakıyor, havalar da güzel, motosiklete binmeye karar verdik. Peki
motosiklete de az yaktırmanın yolları var mı? Elbette var…
Örneğin elektrikli motosikletler az yük
taşımasına rağmen kısa mesafede oldukça hesaplıdır. Üstelik bir kişiyi hatta
biraz büyükçe olanları arkasında da bir yolcuyu rahatlıkla taşırlar. Yalnız
elektrikli motor nasıl olsa hızlı gitmiyor diye kask takmamayı sakın aklınızdan
dahi geçirmeyin. 40 kilometrenin üstündeki hızlar tehlikelidir bu motorların da
çoğu 60-70 kilometreyi geçen motorlardır. Hayatınızı riske atmayın.
Benim gibi elektrikli motorları pek
sevmeyenler, normalde sakin ama gaza basınca altında gürleyen bir canavarı
hissetmeden motosiklet keyfini alamayanlar olabilir.
Benzinli motorlarda yakıt sarfiyatını
etkileyen konulara bir göz atalım.
Lastikler ve Lastik Basıncı
Özellikle iki
tekerli bir araç kullanıyorsanız lastikler ihmale gelmez. Hem güvenlik
açısından hem de yakıt sarfiyatı açısından lastiklerinizi motosikletin kullanma
klavuzundaki uygun basınç değerlerinde tutmanız ve özellikle mevsim
geçişlerinde bu değerleri kontrol etmeniz gerekiyor. Sürtünme katsayısı lastik
basıncı ile ters orantılıdır. Lastik basıncı düştüğünde sürtünmenin artmasıyla
yakıt sarfiyatı yükselir.
Hava Filtresi ve Radyatör Temizliği
Motorlu
araçlar hava-yakıt karışımı ile çalışır. Hava giren kısım yani hava filtresi
tıkalıysa içerde oluşan vakum, yakıta yüklenir ve yakıtı gerektiğinden fazla
çekerek zengin karışımla çalıştırır. Aslında burada bir verimsizlik
gerçekleşmiş oluyor. Motorun yakabileceği benzin belli olduğundan yakılmayan
kısım egzozdan atılır. Siz de basit bir filtre temizliği ya da filtre
değişimini yapmadığınız için belki de birkaç filtre parasını benzin parası
olarak ödemiş olursunuz.
Radyatör motor
bloğunu soğutan parçanın adıdır. Motosikletinizin radyatör aralıklarının tıkalı
olmadığından emin olmalısınız. Tıkalı bir radyatör motorun çalışma sıcaklığını
yükseltir, motor uygun yanma sıcaklığının daha üstünde çalışır ve bu da motosiklet yakıt tüketimi nde dengesizliklere yol açar. Radyatör sıvısını da özellikle uzun yola
çıkmadan önce mutlaka kontrol etmeliyiz.
Yağ Değişimi
Motosikletinizin
yağı motosikletin demir parçalarının birbirlerine sürterek aşınmasını önlemesi
açısından önemlidir. Doğru ve kaliteli yağ kullanımı ve zamanında yağ
değişimine özen göstererek yakıt sarfiyatını azaltmak mümkündür.
Kullanma Tarzı
Motosikletinizi eğer sürekli yüksek
devirde, “agressive kullanım” şeklinde kullanırsanız yakıt tüketiminin yükselme
durumu kaçınılmazdır.
Bazen yollarda görürsünüz, genellikle
yarış motoru kullanıcıları bunu yaparlar. Motoru boştayken bağırtmayı severler.
İşte bu bağırtma esnasında pistonlar motosiklet hızlanıyormuş gibi yine buna
yakın bir gücü üretmekte fakat bu güç, lastiklere iletilmediği için tabiri
caizse birazcık “israf” olmuş oluyor. İnsanları rahatsız etmek de cabası.
Tavsiye etmiyoruz. Arada bir açık alanda yapın ama fazla yapmayın, alışkanlık
haline getirmeyin.
Bunun yerine o güzel motosikletinizin
duruşu, kaskınız, kıyafetiniz, sürücünün duruşu, karizması, daha da öte
sürücünün yardımseverliği, ahlakı ve efendiliği kendiliğinden ön plana çıktığı
zaman bunun havası motosikletçiye yeter de artar bile. Daha ne olsun.
Kullanma
tarzınız fotograftaki polis amcalar gibiyse, yakıt sarfiyatınız otomatikman beş
altı katına çıkar. Bizden söylemesi... Özellikle motosiklet yakıt deposu
üzerinde yatanın tedaviye ihtiyacı var gibi görünüyor.
Yolun Durumu
Lastik basıncından sonra bu konuya da
bir göz atmak önemlidir. Çok engebeli veya sürtünmenin fazla olacağı tipte
gevşek zemin üzerinde seyretmek yakıt sarfiyatını artırır.
Benzinin Kalitesi
Süte su katanı duymuştuk ama yakıta su
katanlar da varmış. Motosikletinize yakıt alırken mümkünse kalitesini
ıspatlamış istasyonları tercih edin. Özellikle şehirlerarası yolculuklarda çok
gerekmedikçe ücra yerlerdeki istasyonları tercih etmeyin. Kaçak yakıt
kalitesizdir ve motorunuzun ömrünü kısaltır. Hem daha çok yakıtla daha az yol
gidersiniz hem de arızalara sebebiyet vererek sizi yolda bırakma ihtimali
oldukça yüksek.
Trafik Durumu
Bir çok motosiklet kullanıcısının
motosiklet kullanma sebeplerinin başında trafik gelir. Özellikle İstanbul gibi
zaman zaman kilitlenme noktasına gelen trafiğin olduğu kentlerde motosiklet
çoğu zaman kurtarıcı olmaktadır.
Trafikte sürekli dur-kalk yapmak yakıtı
artıracaktır. “Ne farkedecek ki? Yine aynı yolu gidiyoruz” diye
düşünebilirsiniz. Bunun sebebi şu: Duran bir aracı yerinden kaldırmak için
harcanan yakıt, yolda giden bir aracın hareketini devam ettirmek için harcanan
yakıttan çok daha fazladır.
Yaşadığımız şehrin yollarını iyi bilmek
trafikten kurtulmak için ön şarttır. Mümkün olduğu kadar düz ve dolambaçlı
olmayan yolları tercih etmeliyiz. Bu yakıt sarfiyatını büyük ölçüde azaltır. Yakıt
sarfiyatı söylenirken şehir içi şu kadar uzun yolda şu kadar denmesinin sebebi
budur. Uzun yolda demek aslında “dur kalk yapmadan” demektir.
Kişisel Alışkanlıklar
Motosikletinizi çok çok kısa mesafelerde
kullanmamaya çalışın. Fırına markete giderken yürüyün mesela. Kısa mesafede
kullanıp bırakmak motosikletinizin parçalarının ısınmaya başlaması ve özellikle
egzosun ve bir takım motor parçalarının nem tutması anlamına gelir. Motoru kullanmaya
devam etmeyeceğimiz için parçalar daha da ısınmayacağından, motorumuzun bu nemi
bünyesinden uzaklaştırması mümkün değildir. Oluşan ve motor parçaları arasında
hapsolan bu nem, uzun vadede parçalara zarar verir ve bu durum yakıt
sarfiyatını da olumsuz etkiler.
Fotografta yeni çalışan bir araçta, özellikle soğuk havalarda oluşan buhar görülüyor.
Motorunuzu da tıpkı bir canlı gibi
düşünmek, yağını, suyunu, bakımını eksik etmemek, aşırı yüklenmemek, ilgisiz de bırakmamak hem motorun ömrünü uzatır hem de yakıt sarfiyatını azaltır.
Ölçülü olmak, motosiklet kullanırken hatta daha da geniş bir ifade ile hayatımızın her alanında işimizi kolaylaştırır.
Kaskınız başınızda, rüzgarınız arkanızda
olsun… motokeyif 18/05/2017
Lastikler ve Lastik Basıncı
Hava Filtresi ve Radyatör Temizliği
Yağ Değişimi
Kullanma Tarzı
Motosikletinizi eğer sürekli yüksek devirde, “agressive kullanım” şeklinde kullanırsanız yakıt tüketiminin yükselme durumu kaçınılmazdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder