28 Mayıs 2017 Pazar

İkinci El Motor Alırken Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Sıfır motor fiyatları giderek artınca aynı motosikletin ikinci elini almak daha mantıklı gibi görünebilir. Çeşitli motosiklet modelleri arasından beğendiğimiz motosikletin sıfırını almak yerine temiz bir ikinci elini alıp hem ekonomi yapmak hem de sevdiğimiz motora kavuşmak istiyor olabiliriz.

Beğendiğiniz bir motosiklet yeni çıktı ise ikinci elini bulmak biraz zor olabilir. Bu durumda bir süre bekleyip ikinci el piyasasının oluşmasının ardından aramaya koyulabilirsiniz. İkinci el motosiklet fiyatları elbette ki sıfır motosiklet fiyatlarına göre daha düşük olacaktır. Motor fiyatları size yüksek geliyorsa bu avantajın dezavantaja dönüşmemesi için, kullanılmış motosiklet alırken dikkat etmeniz gereken bir dizi noktayı sizin için incelemeye çalıştık. Dikkat edersek, umarız ki ekonomi yapacağız derken kazık yemekten kurtuluruz.



Satıcının Durumu Önemli

Satılık motor yazısını internette veya herhangi bir yerde gördük. Ardından satıcıyı telefonla aradık veya görüşmeye yanına gittik. Burada dikkat edilmesi gereken birkaç nokta var. Satıcının çok abartılı konuşması veya çeşitli pazarlama taktikleri ile (mesela çok fazla ve uzun, gereksiz konuşarak) motosikleti satmaya çalışması sizi bir miktar şüphelendirmelidir. Kaliteli, ciddi kusuru olmayan ve kusur saklamaya çalışmayan bir malın satıcısı genellikle fazla konuşma gereği duymaz. Malını tanıtacak genel bilgileri verir çekilir.

Satıcıya sorular sorun. Bu motosikletin bilmem gereken bir kusuru var mı? Yağ değişimini zamanında yaptınız mı? Bakımları zamanında yapıldı mı? Kilometresi orijinal mi? Hiç kaza yaptı mı? Motorun kaçıncı sahibisiniz? Bu soruların bir kısmının cevabını kendimiz de araştıracağız fakat satıcı dürüstse size eksiği gediği söyleyecektir.

Fiyat Belirleyici Olabilir - Çok Düşük Fiyat iyi Değil

İkinci el motosiklet fiyatları, sıfır motosikletlere göre daha düşük olur demiştik. Bu doğrudur fakat şunu da unutmamak gerekir ki fiyatı çok çok düşük bir motosikletin de ciddi bir kusuru olma ihtimali çok yüksektir. Bu yüzden "kelepir" diye almayı düşündüğümüz motosikleti diğerlerinden daha çok incelemeliyiz. Satıcı hiç kusuru olmadan da düşük fiyattan satmak istemiş olabilir elbette fakat bu genel olarak böyledir. Satış sitelerinde düşükten yükseğe sıralama yaptığınızda en üstte hep kazalı araçlar çıkar. Bu yüzden bu konuya dikkat!!!



Motosikletin Genel Görünümü

Almak istediğimiz motosikletin ilk önce genel görünümüne bakarız. Motosikletin çok fazla toz toprak içerisinde olması, grenajında çeşitli yerlerinde çizikler olması, selesinin fazla eskimiş olması bakımsız olduğu anlamına gelir. Toz-kir belki yıkamayla geçer fakat motosikletini seven bir sürücü vakit buldukça motosikletini temizler, kir ve pastan arındırır, hareketli parçaları yağlar. Ara sıra yapılan bu yağlama işi aşınmayı önler ve motosikleti korur.

Motosikletin motorunun sağına soluna dikkatlice bakmanızda fayda var. Herhangi bir yağ sızıntısı varsa contalarında sıkıntı olabileceğini hatta daha da fazlası motorda çatlaklar olabileceğini gösterir. Bu durumda daha dikkatli bir inceleme yapmanız gerekebilir. Zincir çevresinde bir miktar yağ birikmesi normaldir.

Motosikletin yağ seviyesi görüntüleme penceresi motorun üzerinde bulunur. Aşağıdaki fotograftaki gibi berrak olması motor yağının yeni değiştirildiğini gösterir.



Tramer Kaydı

Sadece arabalar için değil, istediğiniz herhangi bir aracı tramerde sorgulatabilir ve kaza, kilometre gibi bilgileri alabilirsiniz.

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi'nin sunduğu bu uygulama ile yapmanız gereken sadece motosikletin ruhsat bilgilerine ulaşmak. Sorgulama işlemi için https://www.sbm.org.tr/tr/OnlineIslemler/Sayfalar/KazaTespitTutanagiSorgula.aspx linkine tıklamanız gerekmekte. Ardından yönergeleri izleyerek Plaka ve TCKN ile sorgulama yapabilirsiniz.

SMS ile sorgulama yapmak istediğinizde ise plaka bilgisini örneğin "34ABC1234" şeklinde yazıp 5664'e  mesaj olarak göndererek 4 TL ücret karşılığında sorgulama yapabilirsiniz.

Plaka Değişimine Dikkat

Plakası değişen araçların tramer bilgileri sisteme düşmediği veya bir şekilde geç düştüğü için kaza yapmış araçların plakalarını değiştirdiklerine rastlayabilirsiniz. Ne yazık ki böyle bir denetimsizlikle karşı karşıya kalmak mümkün olabiliyor. 

Siz aracı tramer kaydı yok, tertemiz, kazasız diye alıyorsunuz ardından bir süre sonra muayeneye götürüyorsunuz. Ruhsatta şasi numarası da çoğunlukla değişmiş olan aracı gerçek şasi numarasına getirdiğiniz anda hooooppp!!! eski tramer kayıtları da araca yükleniyor. Ve kazasız sandığınız bir araç bir anda kazalı hatta ağır hasar kayıtlı olabiliyor. Bu konuya dikkat!!! Bundan kaçınmanın yolu, sigorta şirketlerine aracın eski plakası olup olmadığını sormak ve eski plakaları da tramer sorgulamasına tutmak en doğrusu. Tabi bu çoğumuzun aklına gelmiyor. "Şeytanın bile aklına gelmez" derler ya... Aynen öyle...



Şasi Numarasından Sorgulama

Ruhsata ulaşabilirseniz tramer sorgulamasını şasi numarasından da yapabilirsiniz fakat burada dikkat edilmesi gereken nokta şu: ruhsattaki şasi numarası ile araçtaki şasi numarası birbiriyle uyuşuyor mu? Uyuşuyorsa bir de şasi numarasından sorgulama yapın ve içiniz rahat olsun. Fazla da heyecan yapmaya gerek yok elbette. 

Genellikle benim gibi işini garantiye almak isteyenler bu tür derinlemesine araştırmaları mutlaka yapar. Aksine motoru karşıdan görüp de kısa bir tur dahi atmadan "tamam, aldım ben mu makineyi!!!" deyip alttaki fotoğraf misali motorun üstüne atlayan adamlar tanıyorum. 



Motosikletin şasi numarası farklı yerlerde olabiliyor fakat genellikle küçük bir plakayla perçinlenmiş haldedir ve görünür bir yerdedir. Scooterlarda şasi numarası ise genellikle gidon borusunun üzerindedir. Sürücü dizlerinin hizasında küçük bir kapak olur. Çıkarırsanız bu bilgiye ulaşabilirsiniz.


Bir Bilene Danışın

Sadece motosiklet alırken değil, tüm pahalı şeyleri alırken mutlaka yanınızda ikinci bir göz bulunsun. O işte çok uzmansanız ayrı fakat ortalama bilgiyle pahalı ve muhtemelen çok istediğimiz bir şey hakkındaki olumsuzlukları görmemiz bazen zor olabilir. Yanınızda götüreceğiniz kişi, motordan iyi anlayan ve mümkünse yıllardır motosiklet kullanan deneyimli biri olursa çok daha iyi olacaktır. Hem bu kişilerin motosikletin nerelerine baktığını, nesine dikkat ettiğini gözlemleyerek zamanla siz de bu işte uzmanlaşabilirsiniz. Sonuçta bu iş falcılık değil. Doğuştan da öğrenilmiyor. Her şey mekanik ve sonuçta her motosikleti insan yapıyor. Uzmanlaşmak gayet mümkün.



Uzman kişiyi yanınızda götüremiyorsanız sahibinden rica edin, isterse sahibiyle birlikte motoru alın ona götürün. "Bakacaksan burada bak" diyenlere itibar etmeyin. Bırakın motosikleti başkasına satsın. Belki güvenlik gerekçesiyle bunu söylüyor olabilir ama sonuçta para da kolay kazanılmıyor. Alışverişte müşterisine kolaylık sağlamak, satıcının görevidir. Akıllı ve dürüst müşteriler, akıllı ve dürüst satıcılarla ticaret yaparlar. Arıza çıkarıyorsa bırakın motorunu kendi gibi arıza birine satsın. Sonuçta böyle birine para da kazandırmak istemeyiz.




Kontrol Edilmesi Gereken Noktalar


  • Motorun yağ kaçırıp kaçırmadığına bakılmalı, aynı şekilde amortisör körükleri sıyrılarak amortisörlerin sağına soluna bakmalı ve buralarda da yağ kaçağı olmamalıdır.
  • Gidon kilidini kontrol edin, eğer yamulduysa, kırıksa motosiklet çalıntı veya daha önce çalınmış bulunmuş olabilir. Nedenini sorun. Kaza yapmış olabilir.
  • Arka salıncak yatağı, arka tekerin yerle temasını kestikten sonra sağa sola sallanıp sallanmadığı kontrol edilmelidir. Orta sehpada denenebilir.
  • Gidon bilyelerinden dağılma boşluk vs. olmamalı ön tekeri havaya kaldırıp gidonu sağa sola çevirin herhangi bir gıcırtı, zorlanma, tıkırtı vs. olmamalıdır.
  • Fren balatalarını kontrol edin. Fren balataları yetersizse değişmesi gerekebilir.
  • Paslanmaya dikkat!! Genellikle ısınıp soğuyan egzosta paslanma olup olmadığını mutlaka kontrol etmelisiniz. Bunu egzos susturucusuna vurarak yapabilirsiniz. Pas, partikül vs. varsa içerden ses gelir.
  • Lastikler 2 mm den daha az diş derinliğine sahipse değişme zamanı geçmiş demektir.
  • Zinciri elinizle kontrol etmelisiniz. Çekiştirdiğinizde dişliden çıkıyorsa işi bitmiştir.
  • Soğutma suyuna bakın!!! Köpüklü ve tahin kıvamında ise silindir kapak contası aşınmıştır. Daha kötüsü motor bloğunda çatlak olabilir.
  • Motoru soğukken kendiniz çalıştırarak deneyin. Motor soğukken belli olur. Soğukken zor ve gürültülü çalışıyor, egzostan mavi veya siyah duman atıyorsa uzak durun.
  • Teker sekiz çizmemeli. Orta sehpada tekerleri döndürerek sabit bir noktadan tekere bakın. Sekiz çizmemeli, ip gibi düzgün olmalıdır.





Binin, Gezin, Keyif Testi Yapın

Motosikletin satıcısı sizin normalde motor kullanan ve güvenilir biri olduğunuza kanaat getirdiğinde motosikletine binmenize izin vermelidir. Eğer izin veriyorsa saklayacak pek bir şeyi olmadığı anlamına da gelir. Bindiğinizde motosiklette sağa- sola çekme, titreme, tekleme olup olmadığına bakın. Rahatsızlık verecek derecede bir olumsuzluk varsa nedenini sorun. Motoru, bindiğiniz aracı rahatlıkla çekip götürmelidir. 



Gazı açtığınızda motorun devrinin yükselmesi ve  hızlanması iyi olmalıdır. Bayıla bayıla, nazlı nazlı gidiyorsa bir yerinde bir sorun vardır. Bayır yukarı orta ayar gaz vererek motoru fazla bağırtmadan tırmanmanlıdır. Güçsüz düşmemelidir. Vites geçişlerinde problem olmamalıdır.

Bunların dışında ufak tefek sorunları da fazla kafanıza takmayın. Hem küçük bir bütçeyle tamiri mümkün olan, hem de sürüş keyfini fazla etkilemeyecek sorunlara takılırsanız, bazı fırsatları da kaçırmanız işten değil. Sonuçta ikinci el motor alıyorsunuz. Fazla yıpranmamış olması, bakımlı olması ve ciddi kazası olmaması yeterlidir. Hiç yıpranmamış olanı zaten "sıfır" olanıdır. Sıfır motor fiyatları da malumunuz...

Kaskınız başınızda, rüzgarınız arkanızda olsun. motokeyif 28.05.2017

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder