26 Mayıs 2017 Cuma

Motosiklette U Dönüşü Nasıl Yapılır?


Basit görünebilir, fakat motosikletinizle her seferinde tatlı “u” dönüşleri yapmak gayret gerektiren bir iştir. Bu yazımızda “u” dönüşünün inceliklerini inceleyeceğiz.

Düzgün “u” dönüşü nasıl gerçekleştirilir? Şu ipuçlarını dikkate alırsanız ve güvenli açık bir alanda bolca pratik yaparsanız “u” dönüşlerinin kolayca yapılabileceğini göreceksiniz.


İş, Bakışlarda Bitiyor

Daha önceki yazılarımızda da belirttiğimiz gibi “motosikletiniz, baktığınız yere gider”. Bu yüzden araba sürmekten farklı olarak; motosiklet kullanırken, nereye baktığınız çok önemlidir. U dönüşlerinde bu durum, belirgin bir şekilde dengenizi de etkiler. Bu şu anlama geliyor: “aşağı bakma, virajın içine bak, çünkü motosikletin gitmesi gereken nokta orası.”

Sabit bir biçimde gözlerinizi gideceğiniz noktaya, ileriye odaklamak, yerdeki asfalta değil, nereye gidecekseniz oraya odaklanmak gerekiyor.


Debriyaj Kavrama Noktasında Sürün !!!

Kavrama noktası, debriyajınızın motorla irtibata başladığı, motor gücünün bir kısmını, asla tamamını değil, arka tekere aktardığı noktadır. Boş viteste u dönüşü yapmayı denemeyin. Herhangi bir viteste tam gaz u-dönüşü yapmayı asla denemeyin. Bunun yerine; kavrama noktasında sürmek size gaz kolunu çevirerek, daha fazla hız kontrol imkânı verecektir.
Dönüşte hız kontrolü neden önemli? Sürüş esnasında fark edilmese de, dönüşlerde motosikletin yatış açısı, “hız” ile hassas bir şekilde kontrol altında tutulur.





Arka Freni Kullanmalısınız

U dönüşü esnasında ön fren kullanmaktan kaçının. Ön çatalın, düşük hızlarda giderken çok daha hassas olacağını unutmayın. Arka freni kibarca sıkmak stabilite sağlar, viraja doğru manevra yaparken motosikletiniz daha iyi kontrol etmenize imkan verir.




Ağırlığınızı Ortalayın

Virajın içinde kalan bacağımız, doğal bir dışarı uzanma eğilimi gösterir. Fakat motosikletiniz, sürücünün vücut kütlesi motosiklete yakın olduğunda daha kontrollü yol alır. Ayaklarınızı ayak peglerinde tutun; eğer gerekliyse, cross motorlarda kullanılan dönüş tekniğine benzer bir şekilde dıştaki ayağınıza daha fazla güç vererek dönüşe destek verebilirsiniz.



Her İki Yöne Pratik Yapın

Bir çok insan sola dönüşün, sağa dönüşten daha kolay olduğunu söyler. Bunun bilimsel bir açıklaması elbette var fakat açıkçası neden olduğuyla çok fazla ilgilenmemize gerek yok. Bizim ilgilendiğimiz nokta “her iki yöne nasıl sağlıklı dönüş yaparız?”  Daha dengeli u dönüşleri yapabilmek için boş bir alanda 8 ler çizerek alıştırma yapmalısınız.


Benzer şekilde, düşük hızda geniş bir alanda sağa doğru geniş bir daire çizerek sürüş yapmalı ardından motoru durdurmadan yavaş yavaş daireyi spiral çizerek daraltmalısınız. Hayali olarak çizdiğiniz spiral artık dönüş yapamayacağınız kadar daraldığında dönüşten çıkıp diğer yönde spirale başlamalısınız. Dönüşlerde gideceğiniz yöne doğru kafanızı çevirmeyi unutmayın. Özellikle yön değiştirme esnasında kafanızı ve bakışlarınızı gideceğiniz tarafa çevirmelisiniz.

Keskin bir U Dönüşü Yapmak İçin...

Üçüncü bir egzersiz de keskin u dönüşü egzersizidir. Bu egzersizi yeterince uyguladığınızda çok keskin ve dengeli u dönüşleri yapabildiğinizi göreceksiniz. Yine her iki yöne doğru yapılan bu egzersizde döneceğimiz yere yaklaştığımızda hızımızı düşüreceğiz, şekildeki gibi bir iç-dış hareketi ile motoru dörtte üçlük bir çember çizecek şekilde döndüreceğiz.



Kaskınız başınızda, rüzgarınız arkanızda olsun. motokeyif 26/05/2017









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder