Basit görünebilir, fakat motosikletinizle her seferinde
tatlı “u” dönüşleri yapmak gayret gerektiren bir iştir. Bu yazımızda “u”
dönüşünün inceliklerini inceleyeceğiz.
Düzgün “u” dönüşü nasıl gerçekleştirilir? Şu
ipuçlarını dikkate alırsanız ve güvenli açık bir alanda bolca pratik yaparsanız
“u” dönüşlerinin kolayca yapılabileceğini göreceksiniz.
İş, Bakışlarda Bitiyor
Daha önceki yazılarımızda da belirttiğimiz gibi “motosikletiniz,
baktığınız yere gider”. Bu yüzden araba sürmekten farklı olarak; motosiklet kullanırken, nereye baktığınız çok
önemlidir. U dönüşlerinde bu durum, belirgin bir şekilde dengenizi de etkiler. Bu
şu anlama geliyor: “aşağı bakma, virajın içine bak, çünkü motosikletin gitmesi
gereken nokta orası.”
Sabit bir biçimde gözlerinizi gideceğiniz noktaya, ileriye odaklamak, yerdeki
asfalta değil, nereye gidecekseniz oraya odaklanmak gerekiyor.
Debriyaj Kavrama
Noktasında Sürün !!!
Kavrama noktası, debriyajınızın motorla irtibata
başladığı, motor gücünün bir kısmını, asla tamamını değil, arka tekere
aktardığı noktadır. Boş viteste u dönüşü yapmayı denemeyin. Herhangi bir
viteste tam gaz u-dönüşü yapmayı asla denemeyin. Bunun yerine; kavrama
noktasında sürmek size gaz kolunu çevirerek, daha fazla hız kontrol imkânı verecektir.
Dönüşte hız kontrolü neden önemli? Sürüş esnasında
fark edilmese de, dönüşlerde motosikletin yatış açısı, “hız” ile hassas bir
şekilde kontrol altında tutulur.
Arka Freni
Kullanmalısınız
U dönüşü esnasında ön fren kullanmaktan kaçının. Ön
çatalın, düşük hızlarda giderken çok daha hassas olacağını unutmayın. Arka
freni kibarca sıkmak stabilite sağlar, viraja doğru manevra yaparken
motosikletiniz daha iyi kontrol etmenize imkan verir.
Ağırlığınızı Ortalayın
Virajın içinde kalan bacağımız, doğal bir dışarı
uzanma eğilimi gösterir. Fakat motosikletiniz, sürücünün vücut kütlesi
motosiklete yakın olduğunda daha kontrollü yol alır. Ayaklarınızı ayak
peglerinde tutun; eğer gerekliyse, cross motorlarda kullanılan dönüş tekniğine
benzer bir şekilde dıştaki ayağınıza daha fazla güç vererek dönüşe destek
verebilirsiniz.
Her İki Yöne Pratik
Yapın
Bir çok insan sola dönüşün, sağa dönüşten daha kolay
olduğunu söyler. Bunun bilimsel bir açıklaması elbette var fakat açıkçası neden
olduğuyla çok fazla ilgilenmemize gerek yok. Bizim ilgilendiğimiz nokta “her
iki yöne nasıl sağlıklı dönüş yaparız?” Daha dengeli u dönüşleri yapabilmek için boş
bir alanda 8 ler çizerek alıştırma yapmalısınız.
Benzer şekilde, düşük hızda geniş bir alanda sağa
doğru geniş bir daire çizerek sürüş yapmalı ardından motoru durdurmadan yavaş
yavaş daireyi spiral çizerek daraltmalısınız. Hayali olarak çizdiğiniz spiral artık
dönüş yapamayacağınız kadar daraldığında dönüşten çıkıp diğer yönde spirale
başlamalısınız. Dönüşlerde gideceğiniz yöne doğru kafanızı çevirmeyi unutmayın.
Özellikle yön değiştirme esnasında kafanızı ve bakışlarınızı gideceğiniz tarafa
çevirmelisiniz.
Keskin bir U Dönüşü Yapmak İçin...
Üçüncü bir egzersiz de keskin u dönüşü egzersizidir. Bu
egzersizi yeterince uyguladığınızda çok keskin ve dengeli u dönüşleri
yapabildiğinizi göreceksiniz. Yine her iki yöne doğru yapılan bu egzersizde
döneceğimiz yere yaklaştığımızda hızımızı düşüreceğiz, şekildeki gibi bir
iç-dış hareketi ile motoru dörtte üçlük bir çember çizecek şekilde
döndüreceğiz.
Kaskınız başınızda, rüzgarınız arkanızda olsun. motokeyif
26/05/2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder