12 Mayıs 2017 Cuma

Motosiklet Kazaları - Kaçınma Yolları

Şüphesiz her araçta olduğu gibi motosiklet kullanırken de bazı riskler alırsınız. Aslında düşündüğünüzde evden dışarı adımınızı attığınızda dahi trafikle ilgili riskler sizin için başlamış oluyor.

Hayat boyu birtakım şeyleri ancak risk alarak elde ettiğimizi düşünürsek bu tip kaçınılmaz riskleri de normalize edebiliriz sanıyorum.

Motosiklet sürücüsünün yapması gereken bu riskleri "makul risk" seviyesine düşürerek hareket etmesidir. Bu şekilde yaparsa kaza yapmayacak mı? Elbette yapabilir fakat bu en azından kendi hatasından kaynaklanmayacaktır ve ben bu tip kazaları belki de araba veya bisiklet kullanıyor olsaydı hatta evinde otursa bile yine başına gelebilirdi diye düşünüyorum.

Biraz farklı bir yaklaşım olduğunu söyleyenler olabilir ama bu konudaki fikrimi aktarmadan edemeyeceğim. Çok kıymet verdiğimiz bir abimizin oğlu motosiklet kazasında kendi hatası olmadığı halde kaza yaptı ve vefat etti (Allah mekanını cennet eylesin), aradan biraz vakit geçtikten sonra bana hem motosikletin tehlikeli bir araç olduğunu belirtip hem de bu konuyla ilgili görüşümü soran bir arkadaşıma fikrimi şu şekilde belirttim: 

Biz motosikletçiler, motosikletin tehlikeli olmadığını iddia etmiyoruz. Kaza esnasında bu arkadaşımızın korumaları tammış ve kendisinin de çok dikkatli bir sürücü olduğunu çevresindekiler bilir fakat yine de talihsiz bir kaza yaptı ve hayatını kaybetti. Eğer korumaları tam olmasaydı bunun adı "intihar" olacaktı. Ama şu anda bunun adı bence "onuruyla vefat etmektir" Güzel yaşadı ve sevdiği bir işi yaparken vefat etti. Allah mekanını cennet etsin.


Konumuza geri dönecek olursak. Motosiklet kullanmak nasıl daha güvenli hale getirilebilir? sorusunun cevabı bizce üç kısımdan oluşuyor. Koruma, teknik ve deneyim.


Korumalarınız Tam mı?

Giydiğiniz kaskın çarpışma testlerinden en azından 4 yıldız almış olması o kaskın teknik olarak güvenli bir kask olduğunu gösterir ve belirli çarpışma hızına kadar darbeleri önler. Motosiklet kazaları ölümlü kazalarda özellikle kaskın ya kalitesiz olduğu veya sürücüde hiç kask bulunmadığı unutulmamalıdır.

Çarpışma testlerini incelemek isterseniz ve kaskınızın puanını öğrenmek isterseniz sharp adlı ingiliz kuruluşu testleri sitesinde yayınlamaktadır. Bu firma tamamen bağımsız bir firmadır ve kaskları çok çeşitli ortamlarda teste tabi tutmakta ve kendi geliştirdiği bir puanlama sistemiyle 0 yıldız 5 yıldız arasında değerlendirme yapmaktadır.

Kıyafetlerinizin diz, dirsek, omuz, baldır ve sırt hatta göğüs koruması olmasına dikkat etmelisiniz ve bu korumalar için kullanılan malzemelerin de mutlaka CE onaylı malzemeler olmasına dikkat etmelisiniz. Sıradan plastik malzemelerin sizi korumaktan çok hayatınızı daha da riske atacağını unutmamalısınız.

Bot giymesek olmaz mı?

Motosikletçiler için özel üretilmiş olan botlar, çarpışma ve olası bir sürtünme anında ayakla beraber ayak kemiğini de korumak amacıyla üretilirler. O yüzden üşenmeyin ve motosiklet kullanırkan motosiklet botunuzu mutlaka giyin. Koruma bir kere lazım olur. 

Eldivenler Hakkında...

Piyasada motosikletçiler için özel üretilen yazlık eldivenler ve kışlık eldivenler bulunuyor. İkisini birden almama gerek var mı? derseniz, elinize rahatça oturan sağlam, korumalı bir yazlık eldiven alıp soğuk havada içine bandocu eldiveni giyebilirsiniz. Bandocu eldiveni gibi incecik eldivenleri iş güvenliği malzemesi satan yerlerde bulabilirsiniz. Hem eliniz üşümez hem de size ekstra güvenlik sağlar.

Bir de parmak uçları açık olan eldivenler var. Bu tip eldivenleri bırakın sokak dansçıları veya bisikletçiler alsın. Unutmayın ki siz saatte 150-200 kilometre, hatta motoruna göre daha da fazla hızla gidebilen aletlerin üzerinde yol alıyorsunuz ve kaporta tümüyle sizin vücudunuz... Kaportayı sağlamlaştırın.

Tekniğinizi Geliştirin

Motosiklet birtakım bilinçsiz sürücülerin yaptığı ve söylediği gibi. "Basarım parayı, alırım, binerim, bir iki acemilik çekerim sonra alışırım sonra yollar benim" kafasında kullanılacak bir araç değildir. Eğer böyle düşünürseniz ve böyle yaşarsanız hem kendinizi, hem sevdiklerinizi, hem başkalarını üzecek olaylar yaşamanız kaçınılmazdır. 

Motosiklet, bilinçli bireylerce kullanıldığında harika bir hobiye dönüşür ve ömür boyunca sürecek bir stres atma aracı olarak bireyi rahatlatma görevini devam ettirir.

İşte motosikletinizden soğumak istemiyorsanız, bunu hayatınızın bir parçası haline getirmek istiyorsanuz, uzun yıllar boyunca kaliteli bir motosikletçi olarak yaşamak istiyorsanız tekniğinizi sürekli geliştirin. Motosikletler hakkında, dönüş, duruş, kalkış teknikleri hakkında, motosiklet kazalarından kaçınma, motosiklet kazalarında ilkyardım, yeni teknolojiler hakkında sürekli yazılar okuyun. Fikir alışverişinde bulunmak, bilgiyi paylaşmak kadar kıymetli birşey yoktur. Bildiklerinizi öğretin, bilmediklerinizi öğrenin, çok ama çok tecrübeli olduğunuzu düşünseniz bile mutlaka eksikleriniz, zayıf noktalarınız olabileceğini unutmayın.



Deneyim ne kadar önemlidir?

Motosiklet kazaları İstanbul gibi trafiğin yoğun olduğu illerimizde daha yoğun olmakla beraber trafiğin daha sakin olduğu yerlerde de yaşanabilmektedir.

Orman içi hafif virajlı bir yolda 90 km hızla gidiyorsunuz... PAT!!! 7-8 metre öteden karşınıza birden bir geyik yavrusu çıktı. Ne yaparsınız?

Ne yapardınız sorusundan önce şunu sormak istiyorum. Karşınıza böyle bir hayvanın çıkma olasılığı nedir? Böyle bir olasılık pek yok diyenler alttaki videoya bir göz atsın. Bunun gibi internette onlarca video var. Geyik olmaz da bölgesine göre inek olur, devekuşu olur, ornitorenk olur. (tamam ornitorenk çıkmaz, kabul ediyorum)

Şöyle ifade edelim: birebir aynısı olmasa da bu tip karşılaşmalar her zaman olabiliyor. Deneyimli sürücülerin başından bu tip olaylar daha fazla geçtiği için ne yapacaklarını kestirmeleri acemilere nispetle daha kolaydır.



Esasen hızlı karar vermek için deneyimin yanında aynı zamanda genç, dinamik bir beyne sahip olmak da büyük bir avantajdır fakat taze bir sürücü genel olarak henüz motosikletinin tepkilerine bile tam olarak alışamamıştır. Bunu bir de yolun durumu, karşısına çıkan engeller, engelin durumu, yapacağı olağandışı bir hareketin neye mal olacağı, çarpışmanın etkisini azaltma gibi faktörler devreye girdiğinde beyindeki bu alanlar henüz boş olduğundan hızlı karar vermesi çok zor olacaktır.

Böyle durumlarda anlık olarak birkaç farklı olasılık düşünülür.

Sıyırtma: Motorun hızı çok yüksek değilse hızlıca gidonu iterek en azından engele sürterek geçme şansı değerlendirilebilir. Tabi engelin sabit durmama ihtmali de göz önünde bulundurulmalı.

Vurma: Engel, vurdukdan sonra üzerinden atlayacak kadar küçükse veya motoru yıkacak kadar ağır veya sabit bir engel değilse vurmaktan çekinmemelisiniz. Tabi canlı hayvanla karşılaşmalarda bu istenmeyen bir durumdur fakat unutmayın ki insan hayatı daha önceliklidir.

Frenleme: Yeterli mesafe varsa ve eğer durabilecekseniz güvenli bir şekilde frenleme yapmalısınız. Yumuşaktan serte geçiş şeklinde yapılan frenleme, etkili bir frenleme şeklidir.

Yatırma: Sıyırtma yapacak kadar yavaş değilseniz veya yol buna müsait değilse, engel vurup geçeceğiniz kadar küçük değilse ve frenlerin de işe yaramayacağından eminseniz motoru kendinize siper edip yatırmak en mantıklısıdır. İşte bu yatırma işi tamamen deneyime dayanır. Yatırdıktan sonra motorun arkasında kalmak gerekir. Eğer motor, sürücünün arkasında kalırsa önce engele siz vurursunuz, ardından motor size vurur ve bu hiç istenmeyen bir çarpışma şeklidir. 

Yatırma için önce hızlıca motorun altında kalma ihtimali olan bacak vücuda doğru toplanır, aynı anda üstte kalacak gidonu çapraz vaziyette kuvvetlice asılmak ve motoru siper ederek vücuttan ayırmak gerekir.  Yerle temas eden metalin sürtünmesi, kumaş ya da plastikten daha az olacağından, motor sürücüden daha hızlı sürüklenecek ve hedefe ulaşacak, sürücü ise kıyafetlerin sürtünmesinden faydalanarak belki de engele ulaşmadan duracaktır.

Olmaz demeyin!!! Her çeşit kazaya hazırlıklı olmak elbette mümkün değil. Kazaların çoğu göz açıp kapayana kadar oluyor fakat kaza gerçekleşirken sürücünün de yapabileceği birtakım hareketler olduğunu unutmayın ve her zaman en kötü ihtimale göre hareket edin. 

Motosiklet kullanmak, gezip tozmanın yanında aynı zamanda sıkı bir beyin jimnastiğidir.

Umarım buradaki tekniklerden herhangi birini kullanmanızı gerektirecek bir olayla hiçbir zaman karşılaşmazsınız.

Hepinize, bir ömür boyu kazasız belasız kefiyli sürüşler dilerim.

Kaskınız başınızda, rüzgarınız arkanızda olsun. motokeyif 12/05/2017





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder