5 Eylül 2015 Cumartesi

Motosiklette Periyodik Bakım

Motosiklette Periyodik Bakım




Motosikletlerin, tüm motorlu ve motorsuz araçlar gibi, belirli aralıklarla bakım ihtiyaçları olduğunu hepiniz biliyorsunuz. Bakım, bir motosiklet için hem uzun ömürlü hem de güvenli olmayı sağlaması açısından önemlidir ve kesinlikle aksatılmamalıdır. Bakım sürelerini ve ne tür bakımlar yapacağınızı öğrenmek için motosikletinizin kitapçığına göz gezdirmelisiniz. Burada bakımını ustaya yaptırmaktan çok kendimiz nasıl yapabiliriz bu konu üzerinde duracağız.

Kitapçığınızdaki tablodan kilometre veya kullanım süresine göre ne tür bakımlar yapacağınızı öğrenerek kendinize bir kontrol listesi hazırlayın ve malzemeleri edindikten sonra bakım işlemine başlayabilirsiniz.

Motosikletlerin periyodik bakımlarında en çok yapılan işlemler yağ değişimi, yağ filtresinin değişimi, hava filtresi değişimi ve buji bakımıdır. Periyodik bakımda bu dört işlem birlikte yapılmaktadır fakat ihtiyaç durumuna göre bir ya da ikisi listeden çıkarılabilmektedir.

Yağ değişim süresi markadan markaya ve motosikletin kullanım yapısına göre değişkenlik gösterir. genelde ilk rodaj esnasında motor parçacıklarının ve olası çapakların yağa karışma ihtimalinden ötürü daha sık yağ değişimi yapılmakla beraber, genellikle 2000 kilometrede bir değişim yapılması tavsiye edilir. Bu aralık, bazı motorlarda motor yağının da cinsiyle alakalı olarak 9000-10000 kilometrelere çıkabilmektedir. Servis kitapçığındaki yönergelere uyarak motosikletinizin yağ değişim periyotunu öğrenebilirsiniz. Sık yağ değişiminin bir zararı yoktur fakat, en doğru zaman aralıklarında yapılan değişim her zaman daha ekonomik ve pratik olacaktır.Motosikletinizi toz-toprak içerisinde kullanıyorsanız hava filtresinin ömrü kısalacak veya daha hızlı dolup tıkanacaktır. Hava filtresinin tıkanmasının, yakıt sarfiyatını da artırdığı unutulmamalıdır.




Periyodik bakımda ihtiyacımız olan malzemeler şunlardır;

  • Hava Filtresi
  • Motor Yağı
  • Yağ Filtresi
  • Yağ Kapak Contası
  • Buji

Bunlar bazı markalar için kit olarak satılır bulamazsanız motosiklet parçası satan yerlerden alabilirsiniz.

Bu parçalardan sonra gerekli olan diğer malzemeler, motosikletin yapısına göre;

  • Yıldız ve Düz Tornavida 
  • Lokma Takımı
  • Allen Anahtar Seti
  • Buji Anahtarı
  • Yağ Koymak İçin Huni 
  • Yağ Filtre Anahtarı 
  • Atık Yağ İçin Kap
  • Bez Parçası ya da Üstübü
  • Karton, naylon veya gazete kağıdı ( Motor altına sermek için)
Malzemeler kalitesine göre 150-200 TL arasında tutacaktır fakat sürekli bu malzemeleri kullanacağınız için birkaç bakımda kendini amorti edecektir.

Bakıma başlamadan önce servis kitapçığını incelemeniz gerekiyor. Bu noktada servis elemanlarının aslında motorun neresinde ne işlem yaptığını da görmeniz açısından dikkatlice incelemenizde fayda var. Sonuçta motorunuzun neresinde ne olduğunu bilmeniz sizi her zaman daha iyi bir motosikletçi yapar.

Yağ Değişimi


Yağ değişimi yapmadan önce motorumuzun sıcak mı soğuk mu olduğu önemlidir. Eğer sıcaksa 5-10 dakika kadar soğumasını beklemek eğer soğuksa da çalıştırıp biraz ısınmasını sağlamak, daha sağlıklı yağ değişimi için gereklidir. İşin özü motorun yağı ılık olmalıdır ki akışkanlığı artarak tüm yağı motordan dışarıya boşaltabilelim. Motor yağı çok sıcakken de hem motorun sıcak parçalarına değerek kendinizi riske atmış olursunuz hem de yağ kartere tam süzülmemiş olur.

Motorunuza hangi akışkanlıkta yağ koyacağınızı belirlemelisiniz. Mevsimine göre servis kitapçığında yazan viskozitede yağ koymanız gerekiyor. Kullanılmış motor yağını yağ tapasını sökerek altına bir kap koymak suretiyle motorunuzdan uzaklaştırdıktan sonra motor yağı filtresini de yenisiyle değiştiriyorsunuz ve tapayı da taktıktan ve her iki parçayı kontrol ettikten sonra artık yeni yağımızı motora koymaya başlayabiliriz. Yağ tapası motorun alt kısmında çoğunlukla belirgin bir büyüklükte contalı ve çoğunlukla bir parmak kalınlığında bir civatadır.

Yağ tapasını sökme işinde herhangi bir sıkıntı yaşamazsınız fakat takarken elinizle takıp sonuna kadar getirdikten sonra lokmayla sıkmanız tavsiye edilir. Aksi taktirde diş kaptırma dediğimiz hadise gerçekleşebilir ve bu da hem vidayı hem de yuvasını bozmanız demektir. Fakat korkmanıza gerek yok, vidayı elinizle takmanız ve anahtarla veya lokmayla sıkmanız durumunda herhangi bir sıkıntı yaşamazsınız.

Eğer filtre değişimini de yaptıysanız normalde koyduğunuz yağdan bir miktar daha fazla yağ koymanız gerekebilir. Bu da filtrenin de içindeki yağı filtreyle beraber atmanızdan kaynaklanır.

Burada yağ miktarını ayarlamadaki seviyeniz, yağ çubuğunun tam orta noktası olmalıdır.

Fazla yağ konulursa ne olur?

Motosikletinizi bazen periyodik bakım için servise bıraktığınızda geri alırken yağ seviyesini muhakkak kontrol edin. Aşırı yağ konulan motosiklette, motor içerisinde fazla sıkışma olur, yağ basıncı yükselerek keçeleri patlatabilir, motorun yatak sarmasına kadar gidebilecek sorunlara yol açabilir. Motor içindeki fazla yağı, aşırı basınç altında tahliye etmesi mümkün olmadığından bujilerde yağlanmaya sebep olabilir, ateşleme verimli çalışmayabilir, motorunuz aniden çalışmayabilir. Fazla yağ konulduğunda, piston çevresindeki yağ segmanı fazla yağı yakıta karıştırarak yakabilir denilse de bu sisteme çok güvenmemek ve yağ seviyesini her zaman optimum seviyede tutmak gerekir.







Bazı motosiklet modellerinde yağ çubuğunun yerine veya yağ çubuğuyla beraber karter seviyesinde bulunan daire şeklindeki şeffaf pencereden de yağ seviyesi öğrenilebilir. Bakımdan sonra motosikletinizi bir süre kullandıktan sonra yağ seviyesini tekrar kontrol ederek yeterli seviyeye getirmelisiniz.


Hava Filtresi Değişimi

Hava filtresinin yeni veya eski olması kirli veya temiz olması motosikletinizin performansını büyük ölçüde etkiler. Tozlanmış ve tıkanmış filtreler, motor pistonlarına yeterli havayı sağlayamayacağı için içten yanma denilen hadise verimsiz gerçekleşir. Ayrıca motorunuz enjeksiyonlu bir motora sahip değilse yakıt hava karışımından eksik gelen kısmın yerini diğeriyle doldurur ve sürekli zengin karışım çalışarak yakıt sarfiyatını yükseltir.

Motosikletinize hava filtresi alırken, standart filtresini kullanabileceğiniz gibi daha yüksek hava geçirgenliği sağlayan performans filtrelerini de kullanmanız mümkündür. Hava filtresinin değişme periyodunu ise kendiniz belirlemeniz gerekiyor. Kullandığınız yere göre sık aralıklarla değiştirebilirsiniz veya kitapçıkta yazan kilometreye de uyabilirsiniz.

Buji Değişimi

Kaliteli bir buji motosikletinizden hiç beklemediğiniz bir performansı dahi verebilir. Motor, motosikletinizin bir nevi kalbidir denilebilir. Buji ise bu kalbin ne zaman atıp ne zaman atmayacağını belirleyen disribütörden elektriği alarak motoru ateşleyen ve kalbin çalışmasını tetikleyen parçadır. Bunun ateşlemeyi iyi yapması demek motorunuzun da yakıtı en iyi şekilde enerjiye dönüştürerek verimli çalışması anlamına gelir. Silindir sayısına göre motorunuzdaki bujileri sökerek yerine yenilerini takmalısınız. Motosikletiniz bujilerini söktüğünüzde bujiler size motorun durumu ile ilgili pek çok bilgi verir. Bu konuyu burada kalabalık etmemesi bakımından, başka bir yazımızda ele aldık.

Kafanızda şüphe olmaması ve motorunuzla vakit geçirmeniz ve aşağıda neler olup bittiğini anlamanız açısında motosikletinizin periyodik bakımlarını kendiniz yapmanız önerilir. Bakımı zamanında yapılmış bir motosiklet size bunun sonucunda verimli çalışma ve uzun ömürlü olma hususunda fazlasıyla karşılığını verecektir.

Rüzgarınız arkanızda, kaskınız başınızda olsun. Başka bir yazıda görüşmek dileğiyle.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder