28 Şubat 2017 Salı

Yeniden Yollara Düşmek... Kendinizi ve Motosikletinizi Yaza Hazırlayın

Kışın soğuk havalarda motosikletlerimizi olumsuz hava şartlarından korumaya çalışıyoruz. Motor kışın eğer kapalı bir garajdaysa fazla problem olmuyor fakat rüzgar ve soğuk alan bir yerdeyse motorumuzu sıkıca sarmamız akıllıca olur.

Bahar yerini yaza bırakırken motosikletlerin tozunu silmenin ve tekrar açığa çıkarmanın da zamanı geliyor demektir.Fakat, kaskınızı kapıp marşa basmadan önce size bu yaz yollara çıkmadan önce yapmanız gerekenler konusunda vereceğim ipuçlarına göz atmalısınız.

1) Mekanik Kontroller

Kıştan sonra ilk sürüşü yapmadan önce emin olmanız gereken şey motorunuzun sürüşe hazır olup olmadığıdır. Büyük ihtimalle motosikletinizi sonbaharın sonlarına doğru kızağa çektiniz. Dolayısıyla onu tekrar hayata döndürmek için çok fazla efor sarf etmeniz gerekmeyecek. Eğer gerekiyorsa da bunu büyük bir keyifle yapıyor olmalısınız.


Motosiklet kullanma klavuzu yardımı ile, bahsi geçen bir çok mekanik işlemi kendi kendimize uygulayabiliriz. Kullanma klavuzunda yer almayanlar için ise servisinize danışabilirsiniz. Burada sekiz adet çok önemli noktayı kontrol etmeniz gerekiyor.



a) Yakıt Sistemi: Bekleyen bir motorlu araçta oluşabilecek problemlerden biri yakıt sistemi problemidir. Yakıt katkısı konulmadan parka çekilen araçlarda oluşabiliyor. Uzun süre hareketsiz bekleyen yakıt bir çeşit yapışkan sıvıya dönüşerek yakıt sistemini bloke edebilir. Bu karbüratörle ilgili ciddi problemlere yol açabilecek bir sorundur fakat yakıt enjeksiyonlu motorlar da bu durumdan etkilenebilir.
Eğer böyle bir durumla karşılaşırsanız yakıt sistemini tümüyle temizlemeniz gerekebilir. Eğer yakıt tankındaki yakıt eski ise motosikletiniz çalışmıyorsa motoru çalışmak için zorlamaktansa eski yakıtı tanktan ve mümkünse tüm yakıt sisteminden, mümkünse özellikle de karbüratörden boşaltmak daha mantıklıdır. Karbüratörklerin çoğunda tahliye çıkışı bulunur. Karbüratör üzerinde bulunan tahliye vidasını tornavida yardımıyla gevşeterek yakıtı boşaltabilirsiniz. 

Bu işlem tüm sistemdeki sirkülasyonu engelleyen eski yakıtı oradan uzaklaştırmanızı sağlar. Yakıtı uzaklaştırdıktan sonra hala çalışmıyorsa veya motorunuzun performansı ciddi olarak düşükse bir tamirci ile görüşerek motorunuzu nasıl kışlatacağınızı öğrenmenizde fayda var.

b) Hava Filtresi

Hava filtrenizi kontrol edin. Motorunuzun silindir bloğu, pistonları gibi güçlü basınca maruz kalan iç aksamı hava filtresinden geçen tozlarla ciddi olarak aşınır. Bu da motorunuzun performansını düşüren çok önemli bir faktördür. Filtredeki birikintiyi temizleyin ve sadece belirli bir kısmı daha fazla tozlanmış ise filtrenizi değiştirin.


c) Lastikler

Lastik basıncı kış boyunca muhtemelen ciddi bir biçimde düşecektir ve düşük lastik basıncı kadar sürüşü ciddi oranda etkileyen bir faktör yoktur. Motosikletinizi garajdan çıkarmadan önce lastik basıncını kontrol etmelisiniz. Lastik, yıpranma göstergelerine kadar aşındıysa veya ayar tutmama ile ilgili sinyaller alıyorsanız lastikleri yenileri ile değiştirmenin zamanı gelmiştir.

d) Hareketli Parçalar

Buraya kadar geldiyseniz hareketli parçalara geçebiliriz. Gaz, fren, debriyaj telleri aşınma sinyalleri veriyorsa yenileri ile değiştirmelisiniz. Zincir ve dişlide gözle görünür bir yıpranma var ise sürüşten önce mutlaka bakımları yapılmalıdır. Zincir dişli setinin değişimi gerekliyse değiştirin. Eğer değişim gerekmiyorsa gerginlik kontrolü yaptıktan sonra zinciri yağlamalısınız.

Umarız ki zinciri kış uykusuna yatırmadan önce de yağlamışsınızdır. Bu küf oluşmayacağı anlamına gelir. Eğer kıştan önce bu kısmı atladıysanız zinciri önce temizleyip sonra yağlamakta fayda var. Bu da motorda olduğu gibi aşınmanın önüne geçmek için gereklidir. Zinciri biraz yağlayıp daha sonrasında motoru çalıştırıp zincir sıcakken daha etraflı bir zincir yağlama işi tekrar yapılmalıdır.

e)Motor Sıvıları

Yağ seviyesini kontrol edin, daha iyisi, kışa girmeden önce yapmadıysanız motor yağını ve filtresini değiştirin. Eski motor yağı asit bileşenleri içereceği için değiştirmek en iyisidir. Eğe motorunuz sıvı soğutmalı ise, radyatör su seviyesini kontrol edin ve eğer gerekliyse taşırma tankına su ilave edin (kullanma klavuzunu inceleyin)

f) Frenler

Frenleri kontrol etmeniz hayati önem taşır. Ön freni hafifçe sıkarak arka freni sıkmak genellikle size iyi frenleme sağlar. Hidrolik yağ seviye göstergesini konrol edip yağ seviyesinin yeterli olduğundan emin olun. Fren yağının halen kullanılabilir olup olmadığını anlamak için rengine bakmanız yeterli. Elma suyu renginde veya daha koyu bir renkteyse ilerleyen günlerde hidrolik yağını değiştirmeyi unutmayın.

Elinize bir fener alın ve ön ve arka fren kaliperlerini gözle kontrol edin. Ne kadar frenleme malzemesinin kaldığına bakmalısınız. Bir çok fren pedi seviye göstergesine sahiptir. Eğer şüpheniz varsa değiştirin. Ucuz bir kendini sigortalama yöntemidir.

g) Akümülatör

Zayıf veya ölü motor aküsü, uzun kış uykusunda çıkışta karşımıza çıkacak olan genel bir sorundur. Umarız ki aküyü şarjlı olarak bırakmışsınızdır. Eğer yarım şarjda veya şarjsız olarak bıraktıysanız motoru çalıştırmadan aküyü şarj etmeniz şarttır. Eğer şarj tutmuyorsa yeni akülerin fiyatlarını araştırmaya başlamalısınız.

h) Işıklar, Kablolar, Butonlar, Switchler

Akü iyi durumdaysa, tüm ışıkların çalıştığından emin olmak için tümünü kontrol edin. Ön ve arka frenin, fren lambasını tetiklediğinden emin olun. Sinyalleri kontrol edin. Arka ışık yanıyor olmalı, ön farın uzun ve kısası sağlam olmalı.

Gaz, debriyaj ve fren kabloları (eğer var ise) kendi kanalında yumuşak bir şekilde ileri geri hareket etmelidir. Son olarak, motorun her yerini el yardımıyla dolaşarak tüm hareketli parçaları oynatın.

2) Sürücüyü Uyandırmak


Şimdi motosikletinizin, kendisiyle bir açılış turu atmaya hazır olduğundan emin oldunuz, hava da güzel ve siz de bu yazın ilk sürüşünü yapmaya karar verdiniz. Marşa basmadan önce aklınıza getirmeniz gereken bir konu var!!! Aylarca bir arabayla seyahat etmiş olmak sizi motosikletin dinamiklerinden birazcık uzaklaştırmış olabilir. Ne kadar deneyimli olursanız olun. Bunun deneyimle alakası yok. Tamamen zihinsel bir olaydır.

Aslında yenileme kursu gibi bir kursla yaza başlamak daha uygundur. Bu özellikle motosiklette güvenlik kurallarını yeniden hatırlamanızı kolaylaştıracaktır. Kendi kendinize de hazırlanabilir misiniz peki? Elbette...!! Sakin sakin aşağıdaki hareketleri uygulayın.

Üç basit hareket, yavaş hızda yapılmalıdır. Buradaki amacımız sürücü beyninin uyuyan kısımlarını uyandırmak... Haydi başlayalım!!!



3) Kötü Yol Şartları ve Dikkatsiz Sürücüler

Her ne kadar siz ve motorunuz yeni sezona hazırlıklı olsanız bile unutmayın ki yollarımız hala motosikletçilerin dostu olmaktan oldukça uzak... Otoyollarımızın zeminleri kışın kardan buzdan donup çözüldükçe zarar görüyor bu da güvenli sürüşü imkansız kılıyor. Yaz başında yüzeyi hasarlı yollara dikkat etmek gerekiyor.
Ve unutmayın ki dikkatsiz sürücüler yollarda motosikletçileri gör(e)memeye devam ediyorlar. Dolayısıyla trafikte ekstra görünür olmak aşırı önemli.
Sezona hazırlıklı girmek istiyorsanız motorunuzun kullanma klavuzundan faydalanın ve rutin görevleri yerine getirin. Aynı zamanda hem sizin hem motosikletinizin yol şartlarına uygun olup olmadığınızı yola çıkmadan önce dikkatlice değerlendirin. 
Hazırlık için harcayacağınız zaman güvenli ve keyifli bir sürüşü de garantileyecektir.
Kaskınız başınızda, rüzgarınız arkanızda olsun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder